U begrijpt dat het weer een cruciale factor is tijdens onze Airshow. Een paar wolkjes is niet vervelend, maar wanneer het grijs is met veel laaghangende wolken is er nauwelijks speelruimte (in het luchtruim) voor de vliegtuigen. De windrichting is cruciaal voor de take off en landing, te veel crosswind (wind van opzij) wil je natuurlijk niet. En een klein beetje regen is niet erg, maar het grasveld mag niet te drassig zijn want dan wordt het landen en stijgen een grote uitdaging.

U begrijpt dat wij duimen op het meest gunstige vliegweer. Maar met duimen alleen zijn we er niet. Wij monitoren nu al van dag tot dag het weer. Nee, dat doen wij niet zelf, daarvoor hebben wij de beste topper in huis gehaald die er op dit gebied is: William Huizinga! U weet wel, die weerman van RTL.

 

/File/Id/133840331

William, jij bent weerman bij RTL maar hebt ook ruim 10 jaar gewerkt bij de meteorologische dienst van de Koninklijke Luchtmacht. Dat maakt jou een perfecte adviseur voor onze Airshow! Wat was de meest gestelde vraag toen jij nog in dienst was van de Luchtmacht?

Wat voor weer wordt het? Haha! Dat is nu nog steeds de meest gestelde vraag en dat was het ook toen ik nog Forecaster was bij de KLu. Voor de planning van de missies waren overigens de aanwezigheid van Cumulonimbuswolken van groot belang. Deze wolken zijn voor de luchtvaart erg gevaarlijk, aangezien alleen bij deze wolken onweer kan voorkomen. Dat niet alleen: zware turbulentie, ijsaanzetting en hagel. Daarnaast verstoren deze wolken het windpatroon (denk ook aan windstoten. Ook voor de Wings of Freedom Airshow houd ik deze wolken scherp in de gaten.

Was het weer voorspellen vroeger nou uitdagender dan in de huidige tijd? Vroeger had je een windvaantje op het dak en een regenmetertje in de tuin. En ik keek dan voordat ik ging hardlopen gewoon uit het raam. Nu kijken we alleen nog maar op schermen en telefoons. Maakt dat jouw werk nou interessanter en leuker of juist niet?

De ontwikkeling van weercomputers en apps zijn razend snel toegenomen. Ook het aanbod is toegenomen en daarmee de keuze. Meer keuze maakt het niet altijd eenvoudiger om een keuze te maken welke verwachting nu de meest accurate is. Als meteoroloog is het de uitdaging om hierin de juiste keuze te maken. Dat neemt niet weg dat het observeren van de lucht en ontwikkelingen ter plekke noodzakelijk zijn. Met andere woorden kijk naar buiten, naar de lucht; daar leer je heel veel van. Proef het weer!

Je denkt, praat, interpreteert en adviseert over een onderwerp waar iedereen een mening over heeft. Het is of te koud of te warm. En of te droog of te nat. En als een voorspelling dan niet uitkomt dan hebben we ook daar weer een mening over. Hoe ga je daar mee om?

Het blijft altijd een verwachting en het woord geeft al aan dat het geen volledige zekerheid is. Mijn taak en uitdaging is een zo’n goed mogelijk beeld van het weer (in de toekomst) aan te geven. In de meeste gevallen pakt dit goed uit, maar ook een enkele keer niet. Daar baal ik zelf natuurlijk van en als ik er kritiek op krijg, tja dat is te verwachten en dat hoort er nu eenmaal bij.

Je bent tijdens onze Airshow op 24 augustus vanaf 7.00 uur op ons terrein om van uur tot uur te adviseren over het weer. Piloten worden vervolgens gebriefd en weten welke vliegroute ze moeten aanhouden. Een verantwoordelijke job. Hoe werk jij die dag op locatie? Heb jij een eigen weerstation op het evenemententerrein?

Ik werk die dag met een computer waarop ik zicht heb op het weer, analyseer en de verwachting voor die dag maak. Uiteraard gericht op de vliegbewegingen, maar ook voor het publiek! Nee, ik heb geen weerstation ter plekke tot m’n beschikking, maar maak gebruik van de waarneming van omliggende weerstations. En natuurlijk tuur ik de hele dag met een scherp oog naar de lucht. Voor de wolken en die prachtige kisten natuurlijk!

William, en dan de laatste en misschien wel belangrijkste vraag… nog 12 dagen tot onze Airshow. Kun jij al een uitspraak doen over het te verwachte vliegweer? We zijn allemaal zo benieuwd…

Het is nu nog te ver weg om een uitspraak te doen over het weer tijdens de Airshow. De onzekerheid is daarvoor te groot. Dus doe ik dat ook niet 😉 Ik hoop natuurlijk op een stralende en droge dag met aangename temperaturen!

When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today.