Hoewel je bij een Airshow voornamelijk omhoog kijkt en denkt aan vliegtuigen en lucht, moet er ‘op de grond’ ook van alles worden geregeld. Zo worden er tijdens ons event van 21 t/m 24 augustus a.s. legerkampen opgebouwd, een kinderactiviteitenveld ingericht, marktkramen opgezet en het hele terrein wordt voorzien van stroom, licht, geluid en stromend water. En wat denkt u van een heus horecaplein met heerlijke versnaperingen voor de inwendige mens… Hoogste tijd om de harde werkers van Landside eens nader aan u voor te stellen.

/File/Id/477902524

 

Ton de Kok, ‘baasje’ Landside, hoe ben jij betrokken geraakt bij Wings?
‘Ik speel piano in het jazzcombo onder leiding van Willem Assenbroek. Willem is oud-bestuurslid en erelid van de Stichting. Ik vroeg aan Willem of ik voor de Wings of Freedom Airshow vrijwilligerswerk kon doen. Ik dacht aan papierprikken omdat ik dan gelijktijdig lekker van de vliegtuigen zou kunnen genieten… Na mijn aanmelding als vrijwilliger werd ik in no time de coördinator en verantwoordelijke voor alle activiteiten op Landside, zeg maar alles wat met het publiek op de grond te maken heeft. Ik denk dat de stichting dacht: ‘Ton is toch met pensioen, die heeft tijd zat...’. Het is bijna onvoorstelbaar wat ons team allemaal moet regelen om zo’n groot evenement in Ede te laten plaatsvinden. Eigenlijk maak ik weer volledige werkweken op dit moment’, zegt Ton lachend.

Gelukkig hoeft Ton het niet alleen te doen. Hij stroopt samen met Hans Louwerse de mouwen op. Hans hoe ben jij bij Wings betrokken geraakt?
‘Tijdens de eerste Airshow (toen nog op de hei) kwam ik een week voor de vliegshow Willem Zuidveld tegen. Ik kende hem al jaren. Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat hij een aantal zaken voor de Airshow niet geregeld kon krijgen. Hij had 2 hoogwerkers nodig, handdoeken voor de piloten in het officiers hotel… en nog en aantal praktische zaken die ik direct voor hem kon regelen. En zo was ik manusje van alles van de Airshow… Dat vond ik stuiter-gaaf! Bij de evaluatie gaf ik aan dat ze me konden bellen voor de volgende show. Dat werd 2015. En nu dus weer. Samen met Ton zijn we continue bezig om alles zaken in goede banen te leiden…’.

Het wordt een vierdaags evenement. Er moet gegeten en gedronken worden, het liefst nog wat keuzemogelijkheden in het aanbod. Kun je daar iets over zeggen? Krijgen we bonen in blik, net zoals toen, of zijn de versnaperingen toch een beetje anno 2019?
‘We brengen de bezoekers wél in de sfeer van de kampementen uit WOII, maar bieden het comfort van een evenement anno 2019’, aldus Ton. ‘Dat betekent dat er uitgebreide cateringfaciliteiten zijn op het gebied van food & drinks. Maar daarmee zijn we er niet hé. Daarnaast zijn er circa 200 toiletten, gratis watertappunten, bewegwijzering binnen en buiten het veld, voorzieningen voor de media en parkeerfaciliteiten voor auto’s en duizenden! Het verkeer wordt vanaf de snelwegen al geïnformeerd met borden en vervolgens opgevangen door verkeersregelaars zodat de kans op files minimaal is. En wie met het OV komt kan vanaf station Veenendaal de Klomp gebruik maken van een pendelbusje. Gemak dient de mens nietwaar?’.

Ik heb gehoord dat er elke dag al om 7.00 uur gestart wordt met een gezamenlijke briefing. Voor die tijd moet het terrein dus schoon zijn. Verse zakken in de vuilnisbakken, toiletwagens gepoetst, eten en drinken weer op voorraad. Klaar voor weer een nieuwe gedenkwaardige dag. Hoe plan je zo iets?
‘Als het weer een beetje meewerkt, verwachten wij op zaterdag 24e zeker 20.000 bezoekers. Daar is alles op ingericht, ook de afvalvoorziening. Na een seintje komt ACV het afval ophalen. Dit is een continu proces om alle dagen een schoon evenemententerrein te hebben. Op de maandag na de show komt ACV met een soort van grote ‘stofzuiger’ om het veld helemaal schoon te zuigen. Wel zo fijn voor de koeien die daarna weer op het terrein mogen rennen’, aldus Ton.

Op zaterdag 24 augustus is de N224 voor niet-bezoekers afgesloten tussen 8.00 - 17.00 uur van station Veenendaal-De Klomp tot aan Partycentrum De Kade. Kan dat zomaar, of moet je daar een verzoek voor indienen?
‘Nou ‘zomaar even’ een weg afsluiten klinkt simpel maar de praktijk is weerbarstiger’, aldus Ton. ‘Je hebt vergunningen nodig van gemeente(n), Provincie en Rijkswaterstaat. En voordat we überhaupt beginnen met het inrichten van het terrein moet er een week van tevoren al gecommuniceerd worden met verkeersborden. Dit alles hebben we beschreven in een gedegen verkeersplan’. Hans vult aan: ‘Gelukkig kunnen we onze ervaringen van de twee eerdere Airshows meenemen. Zo zorgen we ervoor dat alles op rolletjes verloop’.

Ik lees op de website iets over re-enacment. Maar wat is dit in vredesnaam? Wat moeten bezoekers zich hierbij voorstellen?
Hans legt uit: ‘Dit zijn mensen die historische gebeurtenissen en tijden laten herleven door zich in kleding uit die tijd te verhullen omringd met benodigde authentieke materialen en voortuigen. Op ons evenemententerrein is het een afgebakend gebied waarin bezoekers terug gaan in de tijd. Niets op dat terrein mag uit de huidige tijd zijn. Op het moment dat je als bezoeker onder de slagboom doorloopt, ga je terug naar de jaren 1940 - 1945. Bezoekers zien dan hoe de militairen leefden tijdens WOII. Je kunt een mess zien, er rijden tanks, motoren en vrachtwagens. Er komen Polen, Engelsen, Amerikanen en Canadezen. En om de oorlog-waarheid écht na te bouwen is er ook een Duits kampement aanwezig’.

We herdenken en herinneren in augustus niet alleen onze vrijheid, we vieren het ook. Een bij vieren hoort muziek. Kun je iets vertellen over wat bezoekers qua muziek kunnen verwachten?
‘Bezoekers ervaren de sfeer van de jaren 40-45. De tijd van Glenn Miller, Vera Lynn etc. We hebben vooral op zaterdag optredens van het duo Freeline. En wat denk je van de speciale opening door de Pegasus Pipes & Drums? 20 man in vol uniform. Dat wordt ongeacht de temperatuur dik kippenvel’, aldus Ton!

75 jaar Vrijheid, het lijkt zo vanzelfsprekend. We weten dat dit helemaal niet zo is. Tijdens Wings of Freedom denken we terug aan hoe het toen geweest moet zijn. We staan stil bij die dappere, jonge meisjes en jongens die voor ons hebben gevochten en het leven lieten. Wij weten wel dat dit een gedenkwaardig evenement is die je niet mag missen. Wat denk je dat bezoekers zeggen na afloop?

Ton en Hans in koor: ‘Het was een fantastisch georganiseerd evenement, en niet alleen voor de liefhebbers van Airshows, vliegtuigen en andere militair materieel. We hebben herdacht en gevierd dat we in vrijheid leven en hebben met dit evenement stilgestaan bij al die jongens en meisjes die voor ons hun leven hebben gegeven. Het was mooi en gedenkwaardig. En misschien ook wel: wat jammer dat het nu voorbij is…’.

When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today.