Mogen wij aan u voorstellen: Mister Landside, Richard Westmaas!
In februari heeft u al beter kennis gemaakt met onze voorzitter Martin. Maar Martin krijgt de aansturing en organisatie van zo’n gedenkwaardige Airshow uiteraard niet in zijn eentje van de grond. Want niet alleen in de lucht moet alles van minuut tot minuut georkestreerd worden… ook op de grond, oftewel Landside, moet alles tot in alle hoeken en gaten geregeld zijn. Vandaag maken we kennis met Mister Landside himself: Richard Westmaas.

/File/Id/287997568

Richard, jij bent nauw betrokken bij de organisatie van de Wings of Freedom Airshow. Wat is jouw rol precies binnen deze organisatie? 
Ik zorg er voor dat alle 30.000 bezoekers van de Wings of Freedom Airshow op 24 augustus a.s. veilig van en naar het evenement kunnen reizen. Dat start uiteraard met een strakke, tijdige voorbereiding. Bezoekers moeten in augustus goed kunnen parkeren in de nabije omgeving. Dat vraagt niet alleen om voldoende parkeerterreinen, maar ook om de inzet van kwalitatief goede verkeersregelaars en voldoende pendelbussen. Daarnaast geef ik zodra de eerste letter van het evenementenplan op papier komt, gevraagd en ongevraagd veiligheidsadviezen.

Een gedenkwaardige show, een geweldig mooi spektakel zowel op de grond als in de lucht. Jullie verwachten 30.000 (!) mensen. Dat vraagt om een knap staaltje crowdmanagement! Hoe manage je zoiets?
Crowdmanagement is een must. Het klinkt misschien logisch, maar dat is één van de redenen waarom je als bezoeker écht in het bezit moet zijn van een toegangskaartje. Zo zorgen we er voor dat er niet teveel mensen op het terrein komen. Op het terrein plaatsen we grote videoschermen. Op deze schermen kunnen we naast memorabele actiebeelden van de vliegtuigen tussendoor ook aanwijzingen aan het publiek geven mocht dat nodig zijn. Maar ook op de provinciale weg de N224 en de snelwegen A12 en A30 zetten we matrixborden in om de verkeersstromen in goede banen te leiden. En het is een beetje koffiedik kijken… maar ik denk dat we op een gegeven moment ook moeten communiceren dat toegang niet meer mogelijk is omdat alle kaarten zijn uitverkocht. Zo ging het in 2015 ook.


Ik heb een draaiboek en veiligheidsplan gezien waarin het hele event tot in de puntjes is uitgewerkt. Van organisatie tot catering, van beveiliging tot media, van parkeren tot aanrijdroutes. 56 pagina’s dik! Je doet dit als vrijwilliger, maar dit is toch een dagtaak?
Gelukkig was er al een goed draaiboek van de Airshow van 2015. Maar dat waren twee dagen hé, en nu wordt het een vierdaags event. Meer publiek, meer activiteiten en dus meer te regelen. En ja, dan is het een flinke klus om het draaiboek aan te passen en actueel te houden. Gelukkig werk ik niet meer fulltime, anders zou ik slaap te kort komen.

Waar komt jouw drive vandaan om zo’n grote bijdrage te leveren aan dit event? 
Ik houd van organiseren, mijn stempel ergens op drukken en dingen voor elkaar krijgen. Weet je waar ik bijvoorbeeld best trots op ben? De dagen voor de Airshow richten wij een mega buitenbioscoop in. We tonen dan films die uiteraard geheel in het teken staan van WOII met 1.500 bezoekers per avond! Dat was mijn idee. En nu gaan we het gewoon echt doen! Ik kan gewoon niet wachten! Het is mij ook gelukt om een gigantische vliegtuigtent van 21 x 32 x 10 meter naar Ede te krijgen. Een vliegtuigtent waarin kwetsbare Tweede Wereldoorlog vliegtuigen, waaronder Spitfire’s en een Messerschmitt, tijdelijk onderdak vinden. Hoe gaaf is dat!

Richard, heb je voor de lezers misschien nog een nieuwtje zodat men in de startblokken staat om een kaartje te bemachtigen?
Met die mega buitenbioscoop heb ik eigenlijk al iets verklapt hé. De dagen voor de Airshow op zaterdag 24 augustus a.s. zijn echt meer dan de moeite waard om te bezoeken. Diverse WOII-legerkampen, historische voertuigen, en ruim 300 re-enacments. Nou ok, nog één nieuwtje dan… als het mee zit presenteren we de bezoekers een uniek en heel groot WOII-vliegtuig. Van dit vliegtuig is er nog maar 1 op de wereld en gaat na het bezoek aan Ede mogelijk naar een museum. Ik denk dat je jezelf voor je hoofd slaat als je geen kijkje hebt genomen voor of tijdens de Airshow. Zo uniek, zo dichtbij…. Nee sorry, meer kan ik echt niet zeggen…